شماره تماس : 09177000624

متن تست متن تست

مصالح عایق کاری صوتی

انواع مصالح عایق کاری صوتی

مصالح عایق کاری صوتی

مصالح عایق کاری صوتی ورود و خروج صدا به محیط را محدود می‌کنند. اگر برای جلوگیری از مواجه با آلودگی صوتی، حفظ حریم خصوصی یا بنا به اقتضای محیط نیاز به عایق‌بندی صوتی داشته باشید، باید با شناخت مصالح مناسب، نیازها و بودجه گزینه‌ای را برگزینید. در ادامه مطلب به چندی از پرکاربردترین مصالح عایق کاری صوتی ساختمان و محیط‌های دیگر اشاره کرده‌ایم.

پشم سنگ، یکی از بهترین مصالح عایق کاری در ساختمات

پشم سنگ از مواد طبیعی ساخته می‌شود و ماده اصلی سازنده آن، سنگ بازالت است. پشم سنگ یکی از بهترین مصالح عایق کاری صوتی به حساب می‌آید؛ ویژگی‌هایی از این دست پشم سنگ را به انتخاب مناسبی برای کاهش آلودگی صوتی تبدیل می‌کند:

  • عایق حرارتی؛
  • عدم حساسیت‌زایی؛
  • چگالی پایین؛
  • ضد حریق بودن؛
  • عمر بالا؛
  • مقاومت در برابر مواد شیمیایی.

این ویژگی‌ها باعث می‌شود که استفاده از پشم سنگ در شرایط و محیط‌هی متفاوت ممکن باشد.

پشم شیشه، عایقی مناسب هر محیط

پشم شیشه از جمله مصالحی است که می‌توان از آن برای عایق کاری صوتی دیوار، کف، سقف، مخازن، ساندویچ پنل و مواردی از این دست استفاده کرد. پشم شیشه سبک است و با حبس هوا در لایه‌های بافتی از انتقال صوت و حرارت به داخل و خارج از محیط جلوگیری می‌کند؛ در ضمن این ماده نسوز است.

فوم ایکس پی اس (XPS)

بدون شک یکی از برترین مصالح عایق کاری در ساختمان XPS است. این فوم که از ترکیب مواد شیمیایی خاص (پلی استایرین) ساخته می‌شود در برابر اصوات، حرارات و رطوبت مقاومت بسیار زیادی دارد. فوم XPS در کنار استحکام نسبتا بالا، چگالی بسیار پایینی دارد و استفاده از آن در سازه، وزن اضافه ایجاد نمی‌کند.
از دیگر مزایای XPS می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • مقاومت در برابر فساد و تجزیه؛
  • مقاومت در برابر رطوبت؛
  • مقاومت در برابر فشار؛
  • عدم حساسیت‌زایی.

از طرفی فوم‌های XPS قابل بازیافت هستند و از لحاظ زیست‌محیطی نیز مشکلی ایجاد نخواهند کرد.

یونولیت برای عایق کاری صوتی ساختمان

در میان انواع مصالح عایق‌کاری ساختمان، یونولیت از جمله قوی‌ترین عایق‌های صوتی و در عین حال ارزان‌ترین‌ها به حساب می‌آید. این دو ویژگی باعث شده‌اند که استفاده از آن بسیار رایج باشد. یونولیت می‌تواند در برابر رطوبت و حرارت نیز عایق باشد و در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند.

این ماده به دلیل ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی مناسب می‌تواند در سقف و دیوار‌های ساختمان مورد استفاده قرار گیرد. لازم به ذکر است که دسته‌ای از این فوم‌ها به شانه تخم‌مرغی شهرت دارند و می‌توانند درصد بسیار بالایی از صدای محیط را جذب کنند. قدرت جذب امواج صوتی توسط این نوع از یونولیت‌ها به حدی است که از آن‌ها برای ساخت دیواره استودیوهای ضبط صدا استفاده می‌کنند.

 

فوم xps عایق صوتی

فایبرگلاس به عنوان مصالح عایق کاری در ساختمان

فایبرگلاس‌ کاربردهای گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد. یکی از این کاربردها استفاده از آن به‌عنوان عایق صوتی است. این ماده درواقع از رشته‌های بسیار نازک شیشه ساخته شده که در هم تنیده شده‌اند و بدین شکل از نفوذ صدا و حرارت جلوگیری می‌کنند. قیمت مقرون‌به‌صرفه، چگالی کم و واکنش‌پذیری پایین فایبرگلاس را به یکی از بهترین انواع مصالح عایق کاری صوتی تبدیل می‌کند.

استحکام بسیار بالا در کنار وزن کم امکان استفاده از این عایق را در سقف و دیوار ساختمان فراهم می‌کند. نفودپذیری بسیار ناچیز فایبرگلاس در برابر صوت، آن را به گزینه‌ای مناسب برای استفاده در استودیوها و سال‌های سینما تبدیل کرده است.

عایق صوتی فایبرگلاس
عایق صوتی فایبرگلاس

عایق سلولزی

عایق سلولزی یکی دیگر از گزینه‌های پیشنهادی برای عایق کاری صوتی و حتی حرارتی است. این ماده عایق عمدتا از مواد بازیافتی نظیر کاغذ تهیه شده و به همین دلیل از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه‌ است. این ماده را در دیوارها و کف ساختمان به کارگرفته و با کمک آن تمام درزها را می‌پوشاند. بدین شکل انتفال حرارات و صوت به حداقل می‌رسد.

یکی دیگر از مزایای عایق سلولزی مقاومت آن در برابر آتش است. به دلیل تراکم بالا، هوای کمی در میان ذرات آن وجود دارد و همین باعث جلوگیری از احتراق می‌شود. مواد شیمیایی به کار رفته در این عایق برای انسان حساسیت زا نبوده، بی بو هستند و در عین حال حشرات و آفات مزاحم را دفع می‌کنند.

عایق سلولزی
عایق سلولزی

عایق کاری صوتی، بهینه و کاربردی

در این مطلب به معرفی تعدادی از بهترین مصالح عایق کاری صوتی پرداختیم. دسته‌ای از این مواد از جمله یونولیت و XPS علاوه بر اصوات در برابر حرارت و رطوبت نیز نفوذپذیری بسیار ناچیزی دارند. توجه داشته باشید که تمامی مصالح معرفی شده در این مطلب چگالی نسبتا کمی دارند و می‌توانند در سازه‌هایی مورد استفاده قرار گیرند. بهره‌گیری از این مواد می‌تواند علاوه بر افزایش کیفیت زندگی، به حفظ منابع انرژی نیز کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال به تمامی شهر ها
ضمانت کیفیت
بهترین قیمت
ارسال سریع
Call Now Buttonتماس با ما